MÜZİK VE CİNSELLİK İLİŞKİSİ NEDİR NASILDIR

Müzik ve cinsellik arasındaki ritm benzerliği inkâr edilemez. Müziğin ilk öğelerinden sayılan ritm, çoğunlukla cinsel ilişkileri çağrıştıran dansla yakın ilişki içindedir. Temponun yavaş yavaş ■hızlanması da büyük ölçüde cinsel birleşme çağırışımı uyandırır. Örneğin Ravel’in orkestra için yazdığı Bolero parçasında bu hareket vardır. Bununla birlikte daha yavaş ölçülü müzik, Blues ya da Barok tarzı müzik de erotik bir etki yaratabilir. Burada ritm büyük rol oynamaktadır. Caz müziği ise büyüleyici etkisini tempodaki sürekli hızlanmaya değil, gerilime borçludur. Bir melodinin kişide uyandırdığı heye­canları açıklamak için şunlar söylenebi­lir: melodinin en etkili olduğu an, ya yineleme ilkesinin uygulandığı, yani melodiyi oluşturan ufak müzik parçala­rının ritmik yükselmelerle yinelendiği

andır, ya da yavaş tempolu melodinin büyüleyici etkisi, eriyen sesin belirli noktalarda yücelmesiyle meydana gelir. Bu özelliklerin tümü olmayabilir ya da basit bir tektonik yapı ve sade bir ölçü yine aynı heyecan uyarımını sağlayabilir. Bazı aşk şarkılarında, hafif müzik parçalarında bunun örneğini görürüz. Müzik gelişimi açısından bakıldığında hafif okşayıcı bir erotizm ile coşkulu cinsellik arasındaki fark, sadece bir derece farkıdır. Bazı ritmik danslar aşırı coşkunluk sırasındaki haykırmalar, çok

yüksek tondaki orkestra müziği, ayrıca bazı belli armonik bağıntılar ya da hafif bir melodi, erotik uyarım sağlayabilir, insanlar yapıları gereği bu türden müzik uyarımlarına birbirlerinden farklı tepkiler göstermektedirler. Müzik önce duygusal alanı uyarmakta, buradaki uyarım doğal olarak libidonun canlanmasını sağlamak­ta ve cinsel istek belirmektedir. Burada ritm en önemli etmendir. Kalp atışları ritme uymaktadır. Ayrıca hep aynı kalan basit bir ritm de sürekli çeşitlemelerle dinamikleşir ve berraklığı yükselerek aynı etkiyi yapabilir.

Müziğin insanların cinsellikten kaynak­lanan çeşitli duygularını yansıtabildikleri tartışmasız kabul edilir. İstek, mutluluk, yakınma, teslimiyet, bu tür duygulardır. Ancak bu duyguların aktarılmasında ayrıca müzik dışı etmenler de rol oynamaktadır. Her toplumun kendine özgü müzik estetiği, toplumdaki yerleşmiş çeşitli görüşlerin tarihsel evrimi ve toplumsal ilişkilerin gelişimi, bu duygu­ların kavranmasında ve yaşanmasında da rol oynamaktadır